Manapság már mindenki tudja, hogy a koncentrációképességünk rohamosan csökken, csak hogy tényekkel is alátámasszam, 2000-ben az átlagos koncentráció tartam 12 másodperc volt, most 8. Ahogy a közösségi média megpróbál minél több embert bevonzani a lehető leghosszabb ideig, valami különlegeset kell nyújtania. Egy tökéletes példa erre a tik-tok, ami goofy-ahh zenével és villódzó effektekkel minden fronton támadja az agyunkat, maximum 30 másodpercig. De nem azért vagyok itt, hogy ranteljek a tik-tokról, csupán meg akarom vizsgálni, hogy a tradicionális filmkészítés hogyan élhet túl a szórakoztatás új formái mellett.
Egy újabb kutatás szerint, amely 35 év alatti embereket célzott meg, a válaszadók 55%-a mondta, hogy majdnem mindig lecsekkolják a film hosszát, ennek 38%-a kevésbé szívesebben nézi meg azt, ha az több mint 120 perc és 57% hezitál, ha az több mint 150 perc. A hosszabb filmek ráadásul tovább népszerűsítik a streaming platformokat, mert ott te kontrollálod a filmet, akkor állítod meg amikor te akarod, akkor tartasz szüneted amikor te akarsz.
De ugyan mi Hollywood válasza mindezekre? Akciófilmekben az az általános szabály, hogy nagyjából 8-10 percenként kell egy akciójelenet. Ez is azt bizonyítja, hogy a filmek struktúrájának nem kell megváltoznia, csupán rövidebbnek és tömörebbnek kell lennie. Mike Feurstein filmes producer szerint egy sikeres filmhez pont annyi kell amennyi egy sikeres you tube videóhoz. Ezek pedig: legyen rövid, legyen vicces, legyenek pop-kulturális utalások, és legyenek benne csöcsök, ha lehetséges. Sajnos azonban szerintem ezek lusta megoldások. A filmeknek kísérleteznie kéne a struktúrájukkal, ha még egy releváns és különleges művészeti ág akar maradni. És hogy ha te is kísérletezni akarsz akkor ajánlok két filmet, ami tökéletesen mutatja be, hogy hogyan legyen egy film érdekes, de mégse váljon egy tömegfilmé.
Natural Born Killers (1994)
The Holy Mountain (1973)
Vigyázat: Ezek meglehetősen fura filmek!
Herczegh Pál
